Så här optimerar du dina inköp av linjärsystem

Det finns en mängd olika faktorer som spelar in när det gäller vilken leverantör av linjärsystem du ska välja. Det är lätt hänt att bara titta på priset, men det finns även ett antal andra parametrar som har stor betydelse. Det handlar om lagerkapacitet, leveranstider, reklamationshantering och hur tekniskt kunniga de är. Här har vi samlat en hel del information och tips på hur du ska gå till väga för att optimera dina inköp.

Hur hanterar din leverantör av linjärsystem reklamationer?

AdobeStock_240248976

Misstag sker och en order kan vara inkomplett, skadad eller felaktig. Det händer alla, hur noga och kvalitetsmedvetna de än är. Därför är det viktigt att du har koll på hur din leverantör hanterar reklamationer. Grunden i all framgångsrik reklamationshantering är kommunikation. Det kräver att din leverantör är snabb när det gäller återkoppling. Kommunikationen måste vara tydlig, snabb, ärlig och transparent.

Läs mer om reklamationshantering

 

Lägre livscykelkostnad för linjärsystem med öppen standard

AdobeStock_308331989

Genom att välja komponenter som är direkt utbytbara mot andra fabrikat, så kallad öppen standard, ser du till att inte låsa in dig eller binda dig till en enda tillverkare. Komponenter som är specialgjorda och som inte går att kombinera med andra har ett begränsat antal leverantörer vilket skapar risk för begränsad tillgång och leveransförseningar.

Läs mer om öppen standard

 

Så optimerar du pris och prestanda för linjärsystem

Optimera pris och prestanda för linjärsystem

Att billigt och bäst sällan brukar hänga ihop är inte så svårt att förstå. Men frågan är ju vad som är ett bra pris i förhållande till prestanda. Det är ofta fullt möjligt att välja komponenter som har en lägre kapacitet utan att för den sakens skull äventyra funktion och tillförlitlighet på själva lösningen. Men det handlar också om att försöka tänka smart i själva konstruktionen. Ibland kan en alternativ lösning göra det möjligt att använda en komponent som till lägre kostnad klarar samma krav.

Läs mer om att optimera prestanda

 

Sänk kostnaderna med färdigbyggda lösningar för linjärsystem

Färdigbyggd lösning för linjärsystem

Att enbart titta på pris när det gäller inköp av komponenter för linjärsystem ger inte hela bilden av kostnaden. Även monteringen är en faktor som påverkar. Därför kan färdigbyggda lösningar vara ett sätt att skapa en bättre totalekonomi. Även om en färdigbyggd linjärlösning ofta är dyrare i inköp än de ingående komponenterna var för sig, kan den ändå sänka kostnaden eftersom tiden för montering blir kortare. Dessutom kan maskinens ramverk ofta förenklas både gällande omfattning, bearbetning och precisionskrav. Den färdiga enheten är också mer tätad och motstår smuts bättre, vilket kan öka livslängden och minska underhållskostnaden.

Läs mer om färdigbyggda lösningar

 

Vad ska du tänka på när du väljer leverantör av linjärsystem?

Leverantör av linjärsystem

Ett sätt att på förhand skapa sig en bild av hur bra leverantören kan leva upp till detta är att ta reda på hur deras lagerhållning fungerar. Hur mycket standardprodukter de har på lager och var lagret och tillverkningen rent fysiskt befinner sig i förhållande till din verksamhet. Ett annat sätt är att se på vilket sätt de kommunicerar. Får du snabba trovärdiga svar på dina frågor och snabb återkoppling på en offertförfrågan tyder det på att de har bra rutiner och är en organisation som är kundorienterad.

Läs mer om hur du väljer leverantör

 

Vad är en normal leveranstid för linjära system och lösningar?

Time

En faktor som påverkar leveranstiden är hur stort lager leverantören har. Dels handlar det om hur stora volymer de har av enskilda komponenter. Ju mer som finns på lager, desto större möjligheter att ha en kort leveranstid även om du skulle behöva en stor mängd komponenter. Har leverantören sitt huvudsakliga lager i Sverige, kan leveranstiden i akuta fall komma ner i en eller ett par dagar. Detta eftersom de inte är beroende av osäkra långväga transporter via flyg eller båt.

Läs mer om leveranstider

 

Speciallösning förbättrade linjärsystem inom ramen för budget

_77A5070

En tillverkare av maskiner för metallbearbetning hade problem med att monteringen tog för lång tid och att det uppstod parallellitetsproblem, vilket i sin tur ledde till högre kostnader. Med en specialkonstruerad lösning kunde Rollco både effektivisera monteringen, öka kvaliteten och hålla kostnaden inom ramen för budget.

Läs hela caset

Ladda ner vår checklista

När det är dags att välja leverantör av linjärsystem gäller det att hitta en som är serviceinriktad och säkerställer att varje leverans håller hög kvalitet. Låt inte priset bli den avgörande faktorn, utan lyssna också på magkänslan som du får i kontakten med leverantören. Vi har listat 10 frågor som du bör ställa till dina potentiella leverantörer.

New call-to-action